תפתח חלון

התלבטתי לא מעט באיזה נושא לפתוח את הבלוג, ובחרתי בדרך מאד לא שרירותית להתחיל עם נושא המרחב. באופן ספציפי- עם האופן שבו מושג המרחב משתנה בעקבות הופעתו של המרחב הוירטואלי. הסיבה לבחירה הזו נובעת מכך שמדובר בנושא בסיסי, שנקשר להרבה נושאים אחרים שיופיעו כאן. לכן חשוב כבר עכשיו לעשות סדר, כדי שאחר כך יהיה אפשר לעשות בלאגן.

מכיוון שברור לי שמדובר בהתחלה די יומרנית, אציג כאן שתיים מהנחות היסוד שלי:

  1. אנחנו סייבורגים- ההגדרה הרחבה ביותר של סייבורגיות גורסת כי סייבורגים הם יצורים המתקשרים ביניהם בעזרת ממשקים טכנולוגים או מקיימים יחסין גומלין עם מכונות.
    (מתוך: שרון הלוי בהקדמה העברית ל'מניפסט הסייבורג' של דונה הארווי, 1985)
  1. המרחב העיקרי הזוכה לתשומת הלב שלנו, בשל צרכי העבודה, התקשורת והמידע שלנו- הוא וירטואלי.
Screenshot 2016-04-22 10.45.47.pngתוצאות google images  לחיפוש "מרחב וירטואלי" מגלות מצב מביך שבו אפילו גוגל לא יודע איך לייצג את המרחב הזה.

אז מהו המרחב הוירטואלי? מתוך ההגדרה של ויקיפדיה:
"מדובר במרחב מטאפורי, של מערכות מחשב ורשתות מחשב בו נאגרים נתונים אלקטרוניים ומתבצעת תקשורת מקוונת ואינטראקטיבית ללא תלות במיקום הגאוגרפי של המשתמשים בו.  המרחב הוירטואלי מאפשר למשתמשים לקיים דרכו אינטראקציה, להחליף רעיונות, לשתף מידע, לספק תמיכה חברתית, לקיים עסקים ומסחר, ליצור אמנות, לשחק במשחקים, לעסוק בדיון פוליטי וכן הלאה".

בעיני, המשמעות העיקרית כניסת המרחב הוירטואלי אל שגרת היום-יום שלנו, עוסקת בפיצול שנוצר בין המיקום הפיזי של הגוף שלנו, לבין ה"מיקום" של תשומת הלב שלנו. פעם, כשהאבות הקדמונים של הטכנולוגיה המקוונת היו במרחב כל שהוא, בין אם הוא שדה, משרד, אוטובוס או תא שירותים- תשומת הלב שלהם ניתנה, רובה ככולה, לאותו מרחב. היום אנחנו יכולים להיות בכל אחד מהמרחבים האלה ועדיין "להיות באינטרנט". אולי בגלל זה קל להבין איך המרנו לא מעט ביטויים מהמרחב הפיזי למרחב הוירטואלי-"לגלוש באינטרנט", "לפתוח חלון חדש" ועוד. מה שנוצר כאן בעצם הוא סוג של הכפלה- שבה אנחנו נמצאים בשני מרחבים באותו הזמן: המרחב הפיזי והמרחב הוירטואלי.

ואם ההכפלה הזו לא מספיקה, למעשה המרחב הוירטואלי עסוק כל כולו בהכפלות נוספות. הוא ה"אמריקה" של המדיה- ארץ האפשרויות הבלתי מוגבלות. אפשר לפתוח כמה חלונות שתרצו, לעסוק בכל אחד מהם בעניין אחר לגמרי, ולהיות בכולם פחות או יתר בו זמנית. לכן, המשמעות של כניסת המרחב הוירטואלי לחיינו נוגעת, באופן רחב יותר, להשפעתה על המימדים שבהם אנו חווים ומבינים את עצמנו ואת העולם- מימדי הזמן/מרחב. מימד הזמן נשאר כמו שהיה, אבל מימד המרחב משתנה לגמרי: הוא מתפצל, משתכפל ונע תדיר בין הפיזי למופשט.

לאור כל אלה, אחד הדברים שארצה לעשות בבלוג הוא להראות איך המרחב הוירטואלי, עם החוקים החדשים שהוא מחיל על התודעה שלנו, התקשורת שלנו והציבוריות שלנו, פוגש כל מיני מושגים ומוסדות תרבותיים ומשנה אותם. עד אז, מוזמנים להנות קצת מריטה של שנות התשעים:

 

הארווי, ד' 2006 (1985). מניפסט לסייבורג: מדע, טכנולוגיה ופמיניזם סוציאלי בשלהי המאה העשרים. בתוך (בר, מ' (מתרגמת), באום, ד' ואחרות (עורכות)) ללמוד פמיניזם- מקראה. הקיבוץ המאוחד. תל-אביב. עמ' 276-326.


2 מחשבות על “תפתח חלון

כתיבת תגובה